Pelvic Power

De bekkenbodemspieren, of kortweg de bekkenbodem, is een groep spieren die de organen in de buikholte ondersteuning en controle geeft over het legen van de urineblaas en endeldarm. Daarnaast zijn de bekkenbodemspieren van invloed op het functioneren van de geslachtsorganen.

Bekkenbodem & Lichaamshouding

De bekkenbodem bestaat uit een vlechtwerk van verschillende spieren die aan het bekken vast zitten. Dit netwerk van spieren bevat verschillende lagen met elk hun specifieke eigenschappen en taken.

De diepere laag ondersteunt de organen en stuurt de bewegingen aan in het bekken. Dit heeft een doorslaggevend effect op de wervelkolom en lichaamshouding.

Veel lichamelijke klachten en blessures zijn te wijten aan een slechte lichaamshouding en zijn op te lossen door simpelweg het versterken van de bekkenbodem

Pelvic Power

In de pelvic power les trainen we de bekkenbodem en verbeteren we de lichaamshouding. Net als voor alle andere spieren in je lichaam geldt; use it or loose it.

Een typische pelvic power les is als volgt opgebouwd:

  • Warming up; hierin leggen we de nadruk op het aan- en ontspannen van de spieren.
  • Power training; een actief gedeelte met verschillende oefeningen voor onder andere de core, armen en benen, waarbij geleerd wordt tegelijkertijd ook de bekkenbodemspieren te gebruiken.
  • Cooling down; een ontspannende afsluiting van de les met uiteenlopende rek- en strekoefeningen.

Voor wie?

De Pelvic Power les is geschikt voor alle mannen en vrouwen in iedere leeftijdscategorie. Afhankelijk van je eigen niveau en de aanwezigheid van eventuele klachten, hebben de oefeningen een preventief of juist herstellend effect.

Zwangere vrouwen of vrouwen die graag zwanger willen worden, hebben enorm veel baat bij bekkenbodem training. Zowel in de periode voor als na de bevalling draagt deze manier van trainen bij aan vermindering van klachten rondom de bekkenbodem.

Starten?

Voordat je instroomt in de reguliere lessen dien je een introductieles te volgen. Tijdens de introductieles krijg je kort wat achtergrond informatie en ga je aan de slag met een aantal belangrijke basisoefeningen.

Wil je graag een keer meedoen? Neem contact op en maak een afspraak voor de introductie les. De introductieles en de eerste reguliere les zijn gratis en geheel vrijblijvend. 

Bekijk ook onze vechtsporten of lees meer over CrossFit

Heb je vragen of wil je graag andere zaken bespreken, neem dan contact op. We doen ons best om je verder te helpen.