Weightlifting

We’re not telling you it’s going to be easy,

we’re telling you it’s going to be worth it.

Weightlifting

Weightlifting (gewichtheffen) is de kunst van het omhoog trekken en uitstoten van een halterstang met een bepaald gewicht op een specifiek voorgeschreven manier. Weightlifting wordt zowel competitief als recreatief beoefend. Als sport maakt weightlifting deel uit van de Olympische Spelen en bestaat daarbij uit twee lifts:

  • Snatch, ook wel bekend als “trekken”
  • Clean & Jerk, ook wel bekend als “stoten”

Het doel is om meer gewicht te tillen dan de andere deelnemers uit dezelfde gewichtsklasse.

Weightlifting VS Powerlifting & Bodybuilding

Weightlifting en powerlifting overlappen elkaar op slechts maar een paar punten, voornamelijk op competitief vlak. Zo krijgt een atleet bij beide disciplines in een wedstrijd drie pogingen, waarbij na elke geslaagde lift het gewicht verhoogd wordt. Hoeveel er verhoogd wordt mag de atleet zelf beslissen. 

Bij powerlifting gaat het om de bench press, back squat en deadlift. Voor een powerlifter draait het puur en alleen om kracht. De omvang van de spieren en de vorm van het lichaam is bij powerlifting absoluut niet belangrijk. Voor een bodybuilder is dit juist van de hoogste prioriteit. 

Kracht, explosiviteit en mobiliteit

Aangezien er bij weightlifting ontzettend veel gevraagd wordt van zowel kracht als explosiviteit, focussen we ons voornamelijk op training van het zenuwstelsel. De gewichten worden bij weightlifting sneller en explosiever getild. Het tillen van het gewicht neemt meestal maar een seconde tot anderhalve seconde in beslag.

Om alle krachten optimaal over te kunnen dragen dient een weightlifter in de juiste houding te kunnen komen. Vandaar dat we in de lessen ook aandacht geven aan verschillende mobiliteitsoefeningen. 

Ik heb weinig ervaring met weightlifting, kan ik wel meedoen?

Zeer zeker wel! 

De weightlifting lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde weightlifters. Heb je nog helemaal geen ervaring met weightlifting, dan raden we aan om eerst te starten met CrossFit. Heb je wel al enige ervaring met weightlifting dan is er verder voornamelijk veel geduld nodig. Blessures ontstaan veelal vanwege de volgende drie redenen: 

  • Onjuiste techniek. Leer jezelf daarom de correcte uitvoering aan van de oefeningen. Begin met een lege stang en bouw vanaf daar langzaam op in gewicht.
  • Reeds bestaande problemen. Te weinig mobiliteit in bijvoorbeeld de schouders, of oude blessures kunnen onder te zware belasting weer opnieuw voor problemen zorgen. 
  • Ego. Te snel zwaar willen tillen omdat je buurman dat ook doet. Of omdat je, tegen beter weten in, van jezelf verwacht dat je dat moet kunnen. Twee duidelijke voorbeelden van je eigen progressie in de weg staan. 

Begin licht, focus op techniek en creëer een brede en sterke basis om op door te groeien. Ben je geïnteresseerd en kun je je vinden in bovenstaande punten? Neem contact op voor meer informatie.

Bekijk ook onze vechtsporten of lees meer over CrossFit

Heb je vragen of wil je graag andere zaken bespreken, neem dan contact op. We doen ons best om je verder te helpen.